top of page

أول يوم في بانكوك وأحلام مُحَطَمة مع الأناناس


أول يوم وأول محطة هي بانكوك، تايلاند

واللي هيوصلني لمحطة هنزل منها وآخد أتوبيس يوصلني للهوستيل بس كدهsky train أو BTS الواحد نسي قد إيه الجو حر وفي ثواني يحولك لمصاصة متحركة. الخطة كانت كالآتي، هاخد المترو اللي بيسموه

google mapsبس الكلام ده قبل ما أوصل على أرض الواقع وأطلع سلالم عشان أعدي الشارع بعدين أطلعها تاني وأرجع لأول نقطة وأقول لـ

يا فرحتي باسم محطة الأتوبيس المكتوبة بالتايلاندي.. يعني أخد أتوبيس من أنهي ناحية دلوقتي؟ بعد حبة شمس حلوين والشنطة اللي على ظهري بدأت تخليني أقف أكتر ما بمشى استسلمت ووقفت تاكسي بالتكييف بتاعه

باقي اليوم كان في الروف بتاع الهوستيل في محاولة لإستيعاب الصدمة. أكلم شوية من أصحابي وأسأل هو أنا هنا ليه وحجزت ٤ شهور؟ ولوحدي كداهو خالص خالص؟ مش كنت أظبط نفسي على ظروف صحابي وخلاص؟.. بس ده العادي وكل مرة أسافر فيها لازم أول يوم يبقى فيه شوية قلق وتوهان في الأفكار، فالنوم كان الحل بعد الرحلة الطويلة دي.

street art و murals وقتي في بانكوك كده كده مكنش هيطول عشان مكنتش متحمسة ليها. قلت بس أقضي يومين فيها أدور على

اللي هى رسومات على الحيطة والمباني لرسامين بحبهم وأتوه وأجرب شوية أكل قبل ما أسافر للمزرعة اللي هقعد فيها شوية.

بعدها street artبالنسبة لتاني يوم كنت محتاجة أجيب خط موبايل وأدور على 7Eleven دخلت أول قابلته في وشي وما أكثره في تايلاند؛ سوبرماركت شغال ٢٤ ساعة وفيه كل حاجة ممكن تحتاجها على السريع. بس بعد ما دخلت ٦ أو ٧ فروع اكتشفت إنهم نسيوا يشغلوا أي فرد يتكلم إنجليزي

وفي نص ما أنا بعمل كلام في الهوا عشان أقولهم مش عايزة خط السياح بتاع ٧ أيام عايزة حاجة أطول، واحد جاي يحاسب نطق واتكلم إنجليزي معايا وترجم لهم، فقالوا له أروح المول وهناك هلاقي محل لكل شبكة واختار اللي أنا عايزاه فجبت أكتر حاجة منعشة، وملونة من عندهم أشربها وبدأت أمشي لأقرب مول الراجل وصفه لي.

.رسمة واخدة حيطة كبيرة في موقَف mural بعد أكتر من الربع ساعة مشي، اللي الراجل قال لي عليها، ومش عارفة الطريق طول معايا بسبب الحر ولا إيه، وقبل ما أوصل للمول، اتكعبلت في تاني

.عشان أخد حبة تكييف وأشحن الموبايل مش عشان أكل لأ food court مفيش خمس دقايق تانيين وصلت المول وجبت الخط وشغلت النت وطلعت الـ

اللي اتعلمته في تايلاند أول مرة جيت فيها من سنة إن الأكل أحلى بكتير من العربيات اللي في الشوارع وفي الأسواق فبعد البريك ده، صدفة تانية ولقيت سوق بس اعتبرته متقدم شوية عشان كان جوه مبنى وفي شوية يفط مكتوب عليها بالإنجليزي، الطرابيزات والكراسي مرصوصين جنب بعض والمراوح في السقف وكل واحد واخدله مربع ومعلق يافطة مكتوب عليها أرقام وأسامي الأكل

بعد حيرة طويلة وأنا رايحة جاية تايهة بين الكلام المكتوب على اليفط وقفت عند ست مبتسمة جدًا وفي صورة على يافطتها نادتني؛ أناناساية مقسومة نصين وجواها رز وخضار قلت هو ده الغدا.

وقعدت مستنية الطبق يجهز وأنا على وشي ابتسامة، أخيرًا هاكل تاني أكل تايلاندي بس الست حطمت لي أحلامي وكنت فاكرة بما إن الأناناس رخيص هنا هتنزلي زي الصورة، بس هي اكتفت إنها تحط لي كام قطعة متشوحة مع الرز ولغاية النهارده مش فاهمة إيه الشئ المملح اللي كان فوق الوش ده بس كله إتاكل.

Nychos بعد الغدا مشيت لمرسى جنبي عشان في رسمة لواحد من الرساميين اللي بحبهم اسمه

راسم على مبنى قبل مرسى معين، قعدت شوية بحاول أفهم مفروض آخد أنهي مركب، لقيت واحدة قاعدة ماسكة خريطة، البنت كانت من إيطاليا وإحنا الاتنين طلعنا تايهين أكتر من بعض وحاولنا نفهم خط سير المراكب على الخريطة اللي معاها ومفروض الواحد يركب مركب عليه علم أنهي لون.

أخيرًا جه المركب اللي مفروض أخده وشوفت الرسمة وكنت عايزة أقول لهم إيه رأيكم نقرب للمبنى شوية ونقف ناخد خمس دقايق بريك؟.

بدأت تمطر والست اللي “بتلم الأجرة” تنزل الستاير وأنا مبقتش مستعجلة أسيب المركب، وبما إني مسافرة في المونسون فالمطرة + حر وتلزيق بقى شيء طبيعي طول الرحلة بتاعتي.

ruleاليوم كان بيخلص خلاص والرجوع للهوستيل كان سهل بما إني إخترت واحد جنب محطة المترو بس بعد ما خرجت من المحطة ولمحت مطعم كبير عليه رسومات قلت معلش هتغاضى عن الـ

بتاعتي المرة ديه وهتعشى فيه

بالنوودلز Tom Yum طلب شوربة

، ومعلومة إن ديه شوربة حراقة بجد لدرجة إنك في الأول تكون مبسوط إن قد إيه ده طبق كبير وريحة الشوربة حلوة بس تخليك تعيط والموضوع قلب عذاب

.الطبق الكبير مخلصش والمناديل عالطرابيزة خلصت ودخلت لأقرب سوبر ماركت أجيب أيس كريم قبل ما أروح

.

You Might Also Like:
bottom of page